GAZ 69 (ГАЗ) Radiowagen

Geschiedenis

Deze GAZ, eigenlijk UAZ (van 1954 tot 1972 geproduceerd door UAZ als UAZ-69, maar was bekend als GAZ-69), is gebouwd in 1968 in Uljanowsk. Waarschijnlijk is dit voertuig direct opgenomen in de NVA en heeft, zoals vele Sovjet voertuigen typische NVA aanpassingen ondergaan zoals: Het aanpassen van de richtingaanwijzers. De originele huif is vervangen door een NVA huif. Grotere zijspiegels. NVA oorlogsverlichting en andere achterlichten zijn gemonteerd. De wagen is gebruikt door de NVA tot 1990 en is na de val van de muur overgegaan naar de West Duitse Dienst der domeinen. Van daaruit is het voertuig in 1991 verkocht aan een Nederlandse opkoper en op Nederlands kenteken gezet met een ontheffing voor autogordels. In 2001 is de wagen doorverkocht aan een dumphandelaar die de wagen had gekocht voor zijn vrouw. Zij gebruikte het voertuig enige tijd als boodschappenwagen in het dorp. De wagen is daarna in een schuur weggezet om langzaam in de vergetelheid te raken.

De restauratie

In 2008 is de wagen aangekocht voor de vereniging. De Apk was inmiddels verlopen en de wagen moest een grondige opknapbeurt ondergaan voordat een nieuwe APK keuring kon plaatsvinden.

Met name de benzinetoevoer gaf problemen. Vanaf de benzinetank tot aan de carburateur is alles vernieuwd, schoongemaakt en/of vervangen. De reservetank zat vol met stro en was dicht geslibd. Er is een stalen balk vervangen in het chassis en het bodem plaatwerk is hier en daar vervangen. Rudolf, een van onze leden werkte destijds als APK keurmeester en monteur bij Klaas vd Eijk in Hoek van Holland en heeft vele uren besteed aan het restaureren en APK klaarmaken van de GAZ. Nadat de wagen technisch in orde was is het plaatwerk geheel geschuurd en opnieuw gespoten in de NVA kleur. In 2009 is de wagen ter keuring aangeboden en goedgekeurd! De originele NVA-huif was dermate verrot dat een nieuwe besteld moest worden. Verder zijn er nog wat cosmetische zaken aangepakt zoals het vervangen van de bekleding van de achterbankjes, het NVA symbool op de deuren etc.

De motor werd in 2009 voor het eerst echt getest in de rit naar Axel, ongeveer 125 km. Daarbij werd in de motor veel olie verbrand dat resulteerde in een stevige rookpluim bij snelheden boven de 60 km/u. Er zijn later Xado additieven toegevoegd en dat heeft wonderen gedaan. De motor loopt sindsdien zuiniger ( van 1:3 naar 1:5), het olie verbruik is enorm afgenomen en het geluid van de motor klinkt als een naaimachientje. Ook de topsnelheid is gestegen van 70 Km./u naar 85 Km/u. Geen wonder als je bedenkt dat de Xado producten uit de Oekraïne komen.

Inmiddels is de wagen op bijna alle evenementen aanwezig geweest en vertoont slechts sporadisch wat mankementen, maar gelukkig niets wat onze monteurs niet te velde konden oplossen.